Amazon Kindle Paperwhite Review: 30-dagars testkörning

Kindle Paperwhite är Amazons senaste dedikerade e-läsare. Utgav i oktober i USA och för några dagar sedan internationellt, skiljer Paperwhite sig från den femte generationen Kindle med sitt flaggskeppsfunktion: ett inbyggt ljus som gör det möjligt för skarp svart på vit kontrast i starkt solljus eller tonhöjd. Jag fick mina händer på en av dessa under julen, och efter 30 dagars användning har jag några reaktioner, de flesta är positiva. Sammantaget är jag väldigt nöjd med den här versionen av Kindle för vad som är bäst. Men med Kindle Fire HD på marknaden är det svårt att inte se några av de områden där Kindle Paperwhite och andra E-bläckbaserade Kindle-läsare faller lite kort. Läs vidare för en fullständig recension av Amazon Kindle Paperwhite.

Funktioner och tekniska specifikationer

• Inbyggt ljus tänds jämnt på skärmen utan att skina direkt i dina ögon
  • E Bläckdisplay låter dig läsa i starkt solljus (ingen bländning)
  • Uppskattad batterilivslängd på 8 veckor (baserat på 30 minuters avläsning per dag, trådlöst avstängt och ljus vid inställning 10)
  • Väger 7, 5 ounces, ca 1/3 tum tjock
  • EasyReach tryckzoner för enhändig läsning
  • 2 GB lagringsutrymme rymmer upp till 1100 böcker (plus gratis molnlagring för allt Amazon-innehåll).

Unboxing Kindle Paperwhite blev jag förvånad över att upptäcka att enheten redan synkroniserades med mitt Amazon-konto, så alla mina böcker och kontoinformation (inklusive min Facebook-info ...) var redan där. Det gjorde installationen av e-läsaren en fullständig bris - allt som var kvar var att konfigurera min trådlösa anslutning. Det obligatoriska genombrottet tog bara några minuter och bekanta mig snabbt med Kindle UI.

Den Kindle Paperwhite kontroller och gränssnitt består av en kapacitiv pekskärm, en sov / strömknapp och en microUSB-port och det är det. Navigering sker genom beröring och gester, inklusive tvåpunkts multi-touch-gester, svep för rullning och långa tryck för kontextuella menyer. När du läser en bok finns det flera knackzoner. Den största är i "nästa" sidzon, som tar upp mycket av den nedre högra kvadranten. En mindre zon finns på vänstra kanten, som låter dig gå tillbaka till en sida. Tryck längst upp för att visa menyn. Du kan också dra åt vänster och höger för att ändra sidor.

Kindle Paperwhite: Vad är Groovy

Funktionerna som gör Kindle Paperwhite till en bra enhet är mestadels desamma som de funktioner som gör alla Amazon Kindle-läsare bäst på marknaden. Men Amazon har gjort ett antal förbättringar i sin vinnande design, inklusive namnljusbelysning som möjliggör en skarpare kontrast och läsbarhet i vilken inställning som helst, en snyggare formfaktor och en åtta veckors nominella batterilivslängd.

Kindle Egenskaper

Även om det inte är exklusivt för Kindle Paperwhite, är Kindle-funktionerna som förbättrar e-bokserfarenheten en bestämd försäljningsplats. Den inbyggda Kindle Store gör det enkelt att hitta nytt innehåll och helt undanröjer behovet av att ansluta enheten till en dator. Det synkroniseras också med alla dina Amazon-innehåll i molnet, vilket innebär att du kan köpa en bok med din telefon eller din dator och den kommer att finnas tillgänglig på din Kindle automatiskt (vilket är en bra anledning att inte bry dig om 3G-versionen) .

Bortsett från shoppingupplevelsen, gillar jag Go To menyn, som låter dig undersöka innehållet i boken efter avsnitt, till exempel kapitel, innehållsförteckning, sidor och platser och andra delar av boken.

Möjligheten att ändra teckensnittstorlek och linjeavstånd är en annan utmärkt, men grundläggande funktion. Du kan även välja mellan sex olika teckensnitt, inklusive den mycket älskade Helvetica.

Bokmärkning, markering och notering är också mycket bra. Du kan bokmärke genom att trycka på det övre högra hörnet på sidan. För att ta anteckningar kan du markera ett ord eller en passage och välja från kontextmenyn. Det finns också en inbyggd ordlista, Wikipedia-sökning, Facebook-integration (om du vill dela en inspirerande passage) och X-Ray-funktionen. Kindle X-Ray, som är exklusiv för Kindle-enheter, visar dig "Bones of the Book", som teckenbios, passager som är relevanta för ett givet tema och andra spjälsängar. Jag har ännu inte läst en bok som hade röntgeninnehåll, så jag kan inte kommentera dess användbarhet.

En annan subtil men praktisk funktion är läsningsförloppsindikatorn längst ner på skärmen. Detta berättar hur långt i boken du är, liksom en uppskattning av hur lång tid det kommer att bli innan du är färdig att läsa kapitlet baserat på hur snabbt du brukar läsa. (Obs! De mätvärden som används av algoritmen som beräknar din läshastighet lagras endast på din enhet. De laddas inte upp till Amazons servrar, så du behöver inte oroa dig för att Jeff Bezos kommer att utpressa dig med dina mätvärden., medares hastighetsläsare.)

En annan ny egenskap som introduceras av Kindle är WhisperSync. Detta synkroniserar din sidposition över alla dina enheter. Så kan du läsa några sidor på bussen med din smartphone och sedan hämta din Kindle hemma och plocka upp var du slutade.

Det är höjdpunkterna. Det finns olika andra diverse som förbättrar läsning och innehållshantering erfarenhet på Kindle, ingen av dem känner sig överflödig eller påträngande.

Innovativ belysning

När du tittar på en datorskärm eller bakgrundsbelyst tablett stirrar du i huvudsak på en glödlampa i timmar i taget. Medan det inte finns någon hård vetenskap som säger att det stirrar på en glödande skärm i tonkroken orsakar permanent skada, har tillräckligt många användare klagat över "ögonsträckan" för att göra det till en hushållsverksamhet. Kindle Paperwhite försöker mildra de tränande effekterna av att stirra på en upplyst skärm genom att använda ett patenterat inbyggt ljus som inte är bakgrundsbelysning. Istället fördelas ljuset över skärmens yta via en "nanoimprinted light guide" som överlappar läsytan, så ljuset lyser på skärmen, snarare än ditt ansikte.

Jämfört med icke-upplysta Kindles, som kräver ett externt läslampa, är den inbyggda belysningen en självklart välsignelse. Jämfört med en tablettskärm är skillnaden dock mer subtil. Det är fortfarande inte lika naturligt som att läsa av en tryckt sida, men inställningen för inställbar ljusstyrka hjälper till att finjustera intensiteten efter dina önskemål. Även om Amazon rekommenderar en högre inställning för dagsljus och ljusa rum föredrar jag att ljusstyrkan är så liten som möjligt i alla inställningar. Jag gillar precis noggrann belysning för att läsa texten utan att förlora det snygga utseendet på E-bläck. Men om du gillar popen på den skarpa svarta texten på en orörd vit bakgrund, på alla sätt, slå upp den ljusstyrkan - du kommer inte få det från någon annan Kindle E Ink-enhet men Paperwhite.

Sammantaget gräver jag Paperwhites inbyggda ljus. Till skillnad från vissa smartphones är den lägsta inställningen mörk nog för att läsa i sängen med lamporna ute utan att belysa hela rummet.

Handy Form Factor

Detta är min favorit del av Kindle. Det här låter dumt, men en stor anledning till att jag undviker att läsa vissa böcker är att det är obekvämt att hålla min sida, hålla den öppen och ställa upp den i läsbart läge om jag ligger eller på skrivbordet. När det gäller att läsa en bok med betydande häftar, är jag som "för" killen i infomercials, som inte kan öppna en kartong med mjölk utan att blöta min kofta och ställa in gardinerna i brand. Skratta om du vill, men jag vet att jag inte är den enda.

Bibliofiler kommer att skämma bort mig för att säga det, men Kindle Paperwhite är en stor förbättring på papperskopan. Läsningsområdet handlar om storleken på en paperback roman sida, och resten är knappt där. Den är tunn som en penna och ljus som en fjäder, vilket gör det enkelt att glida i fickan eller kasta i en väska. Även med ett fall på den, kan Paperwhite hållas med en hand och lämnar fortfarande tummen för att vända sidor (som kan göras utan att svepa). När jag håller Paperwhite i handen i ett mörkt rum är jag knappt medveten om något annat än orden jag läser. Och det är meningen med vilken multimedieenhet som helst.